Ingelogd. Klik hier om foto's te bekijken. Klik hier om uit te loggen

 

Nieuwsgierig

 

De nieuwste docenten van de opleiding FM Den Haag! Wij zijn ze van harte welkom en wensen ze veel plezier.

Wil van den Heuvel

23 jaar FM: een terugblik

1 september 1998: de start van mijn loopbaan bij de opleiding FM. Na 18 jaar HRM-werk in de zorg was het tijd voor een overstap en niet gehinderd door enige kennis van of ervaring met onderwijs, les geven of wat dan ook, waagde ik de sprong. Het werden 23 mooie jaren.

Met veel plezier denk ik terug aan de rol van mentor van propedeuseklassen, te zien hoe jullie groeiden van grote ‘pubers’  tot volwassen FM-ers. Soms bleek de mentorklas zelfs een  bakermat voor nieuwe aanwas van FMertjes…..

Ik denk ook terug aan de communicatietraining. Met collega’s in de vroege ochtenduurtjes doorstappen over de Spreeuwelse heide, daarna aanschuiven bij het ontbijt en grinniken om de witte smoeltjes van de studenten die ‘het laat’ hadden gemaakt. De houtje-touwtjebrug en het ijskoude water, het gehannes met het vlot over de vijver, de gastvriendelijke dames van de Spreeuwel die altijd bereid waren om natte kleding te wassen en te drogen, de kikkers in de leeuwenkuil en mijn favoriete oefening: het touwvierkant: 12 geblinddoekte, vermoeide en soms verkleumde studenten die met elkaar het perfecte touwvierkant  moesten vormen. Zo kon ik ongehinderd de frustraties op de gevoelige plaat vastleggen en deze later tot grote hilariteit met jullie delen: hoe leerzaam kan een beeld zijn….

Over leerzaam gesproken: twee gevaarlijke woorden komen bij mij boven drijven: het C woord (competenties) en het R woord (reflectie). Deze woorden riepen stevige allergische reacties op bij jullie en hoe vaak hebben jullie niet lopen zuchten en steunen als er wéér een reflectieverslag geschreven moest worden. Het knippen en plakken is zonder twijfel goed in praktijk gebracht. Het is maar goed dat we toen niet zo’n plagiaatscanner hadden, anders waren er heel wat studenten door de mand gevallen.

En toch en toch: van reflecteren kun je leren. Van jullie feedback in de vorm van aandacht en betrokkenheid tijdens de lessen, de uitgewerkte opdrachten, gemaakte toetsen en al die honderden gesprekken heb ik veel geleerd. Het zette mij altijd weer aan het denken: wat bedoelen ze nu precies, hoe kan ik het anders doen, wat kan beter et cetera. En al dat reflecteren leidde nogal eens tot een aanpassing  en het net weer even anders doen. Zo kon ik mijzelf en mijn collega’s, ook wel eens gek maken. En daar kon ik dan natuurlijk weer een reflectie op loslaten. Zo blijven we bezig.

De laatste 10 jaar ben ik meer en meer betrokken geraakt bij de deeltijd bachelor en de deeltijd HBO Ad FM en hier voelde ik mij als een vis in het water: in een klein team van fijne collega’s  werken met een groep gemotiveerde en hardwerkende studenten die elkaar scherp houden met hun voorbeelden en ervaringen uit de praktijk.

Maar ja, zoals mijn schoonfamilie in de oosten van het land zegt: “D’r is ‘n tied van komm’n en d’r is ‘n tied van goan. Wel noe de tied van goan is komm’n’. En zo is het, ik ga. Niet omdat het niet meer leuk is,  maar omdat ik steeds minder tijd heb om te werken. Ik ben meer en meer druk met drie allerliefste kleindochtertjes, met wieden en schoffelen in de groentetuin en leuke dingen doen met alles wat uit die tuin komt. Of op stap gaan met de camera, nu niet om geblinddoekte studenten te fotograferen, maar misschien wel vogeltjes en ander moois dat er in ons kikkerlandje te vinden is. En verder zien we wel.

Dank allemaal dat jullie er waren, dat maakte het 23 mooie jaren. Het ga jullie goed!

Wil

De nieuwste docenten van de opleiding FM Den Haag! Wij zijn ze van harte welkom en wensen ze veel plezier.

Wilma Duijvenvoorde

1 maart 2020, mijn eerste schooldag als docent. In een bomvolle trein richting De  Haag. Op perron Hollands Spoor mee met hordes studenten in een soort slipstream richting het gebouw van de Haagse Hogeschool. Een beetje gespannen en ook wel onzeker, maar vol goede zin,  meldde ik me  bij een drukke en vrolijke Natalia aan de balie, en mocht eerst even een bakkie doen in de docentenkamer, waar het een komen en gaan van heel veel mensen was. In die eerste 2 weken hoefde ik zelf nog niet voor de klas, maar mocht ik meekijken hoe collega’s les gaven. Wat was dat raar, om tussen de 17- en 18-jarigen als 40+-er in de schoolbanken te kruipen….

In mijn tweede werkweek hadden we donderdagmiddag een teamoverleg in het landschap. De tv werd aangezet, want er was een persconferentie. Daarin kregen we te horen dat we thuis moesten werken. De sfeer in het landschap was lacherig. ‘Ach, je zal zien, over 2 of 3 weken zijn we hier weer gewoon, dit kan niet…’

We weten allemaal hoe het daarna gelopen is. Al heel snel waren er collega’s die nieuwe technieken oppakten. Als collega’s waren we binnen 1.5 week in staat om onze lessen online te geven.

Mijn eerste ‘eigen’ vak was BUS4- Logistiek. Een vakgebied waar ik in de praktijk veel ervaring mee heb. Het online lesgeven vond ik niet perse leuk, vooral in de beginfase toen ik de studenten nog niet kende en ook nog geen manier had gevonden om ze actief bij de lessen te betrekken. In de loop van het blok lukte me dat steeds beter. Daarnaast begeleidde ik 6 derdejaars stagiairs. De persoonlijke band tijdens deze stageperiode vond ik bijzonder en leuk.

Na de zomervakantie gingen we deels fysiek lesgeven. Voor het eerst echt VOOR de klas dus. Die eerste weken liep ik tegen allemaal dingen aan maar wat vond ik het leuk, vanaf les 2/3: de studenten een beetje leren kennen, spelen met de groepsdynamiek, de lesstof verduidelijken aan de hand van voorbeelden, het gesprek aangaan met de groep.

Het is niet alleen halleluja: ik heb ook regelmatig met de handen in het haar gezeten achter die eeuwige laptop thuis…. wat kun je je als zij-instromer vergissen in de hoeveelheid nakijkwerk, of de tijd die het kost om een les of workshop goed voor te bereiden, en de hoeveelheid afstemming die nodig is, of alle didactische kennis die nog ontbreekt….. Maar toch: ik heb nog geen seconde spijt gehad van de overstap naar het onderwijs.

Het beeld van mijn eerste schooldag komt nu heel onwerkelijk over, als in een andere wereld. Een wereld zoals het misschien nooit meer helemaal wordt. Toch hoop ik dat we in september echt weer terug naar de Hogeschool mogen, de studenten weer klassikaal les kunnen geven, onze collega’s kunnen ontmoeten in docentenkamer of in de gang,  Natalia weer terugzien als hartelijke ontvangst, een gezamenlijk teamuitje kunnen hebben om eens met een lekker drankje in de hand terug te blikken op wat we met elkaar gepresteerd hebben in deze rare tijd, en te proosten op de toekomst.

Loekie Schot

“Dit voelt als een warm bad”. Dit dacht ik toen ik begin juli 2020 de Haagse Hogeschool verliet na mijn eerste sollicitatiegesprek, nog niet eens wetende of ik door zou mogen naar de volgende ronde..

En dan is het “ineens” 1 oktober 2020 en ga ik daadwerkelijk beginnen aan iets compleet nieuws. Vanaf vandaag ben ik docent!

Een mooiere combinatie in de overgang tussen mijn oude en nieuwe werkgever is er bijna niet, na 21 jaar voor Eurest te hebben gewerkt, zit ik op mijn eerste werkdag in het café van de Haagse Hogeschool te wachten op mijn eerste afspraak met Jaap. En dat café… dat wordt beheerd door Eurest. Nog voordat Jaap er is, komen diverse collega’s mij al begroeten, waaronder Wil vd Heuvel die mij meteen verteld dat ik met al mijn vragen bij haar terecht kan. Hoe fijn is dat! Meteen op de eerste dag kan ik een les met Wilma meedoen en maak ik kennis met een paar studenten. Het blok is al halverwege dus de komende weken hoef ik nog niet zelf les te geven en kan ik met een aantal docenten meekijken hoe zij het doen. Interessant om te zien dat ieder zo zijn eigen stijl heeft. Vanaf maandag 16 november begin ik daadwerkelijk met zelf lesgeven in de vakken Business 2 en M&O 2. Natuurlijk ben ik in het begin wat zenuwachtig, maar ik merk al snel dat ik echt op mijn plek ben voor de klas. Hier krijg ik energie van! Hoewel ik best moet wennen aan studenten die in de klas bezig zijn met van alles behalve de les volgen, merk ik ook dat veel studenten het interessant vinden om van mij te horen hoe de FM praktijk werkt. Helaas duurt de periode van fysiek les geven maar een paar weken en moeten we al gevolg van de Corona pandemie online gaan les geven. Dit is weer een geheel nieuwe ervaring. De dynamiek met studenten is zo anders online. Maar online of niet ik vind het nog steeds zo leuk, dus als we weer naar school mogen kan het alleen maar nog leuker en beter worden.

In de maanden die volgen heeft bijna iedere docent die ik ben tegengekomen en/of heb gesproken wel gevraagd hoe het gaat en of ze mij ergens mee kunnen helpen. Wat ik tijdens mijn eerste sollicitatiegesprek al had, ervaar ik gelukkig nog steeds. Ik ben in een “warm bad” terecht gekomen. Wat ben ik blij met mijn overstap naar docent en wat heb ik een leuke baan!

Ilias Mhassani

Hoe is het om als trainee te starten binnen FM?

Vanaf dag 1 werd ik warm ontvangen door de opleidingsmanager, teamleiders en het gehele team. Het was natuurlijk een aparte periode om aan een nieuwe baan te beginnen in deze coronatijden. Vooral de overstap naar docentschap vond ik een spannende keuze, met name omdat ik zelf nog niet zolang geleden de schoolbanken warm hield. Desalniettemin, startte ik vol enthousiasme op 2 november aan De HHs vanuit het hogeschoolbrede traineeship.

Mijn week ziet er als volgt uit. Elke maandag en donderdag kom ik samen met twee traineebegeleiders en 17 trainees die verspreid over 15 opleidingen zitten op De HHs. We volgen een programma van 2 jaar waarin we onszelf ontwikkelen, zowel professioneel als persoonlijk. We volgen cursussen zoals ‘start-up voor docenten’ en de ‘Basiskwalificatie Didactische Bekwaamheid (BDB)’ en daarnaast voeren we onderzoeksprojecten uit in opdracht van het College van Bestuur en kenniscentra. Het onderzoeksproject waar ik me momenteel over buig gaat om ‘studentsucces’. Hoe definiëren we studentsucces en hoe maken we meer studenten succesvol, tijdens en na de studie? Diverse taken dus, daar hou ik van!

De rest van mijn week ben ik verbonden aan de opleiding FM. Als nieuwe docent kan ik met lof spreken over de ontvangen begeleiding van mijn mentor Marije de Wit, mijn praktijkbegeleider Leo Dols en alle collega’s met wie ik direct heb kunnen samenwerken in de verschillende modules afgelopen jaar. FM is een warm nest en het team staat met passie klaar voor haar studenten. Niet alleen studenten leren hier, ook docenten staan open om nieuwe leermethodes eigen te maken. Dat zie ik vooral terug in de verschillende docentstijlen van collega’s en hoe zij online onderwijs in hun klas aanbieden. Als nieuwe docent ben ik positief over de ervaringen die ik heb opgedaan voor de klas en online. Lesgeven is dynamisch en altijd anders. De theorie over doceren vind ik imponerend. Deze op de beste manier in de praktijk brengen, uitdagend 🙂

 

Maurice Vellinga

De eerste 100 dagen:
Mijn eerste dag was na mijn eigen verdediging. Best gek om met collega’s die op dat moment ook nog mijn docenten waren te praten over mijn laatste stappen als student. Mijn eerste dag werd ik hartelijk ontvangen en mocht ik gelijk meedoen met de sollicitatieronde voor nieuwe collega’s.

Door team R&I werd ik ontvangen in alsof ik al jaren een collega van hen was. Altijd gezellig, goede gesprekken en we staan open voor feedback. Iedereen heeft het druk, maar toch wisten mijn collega’s altijd een plekje in de agenda vrij te maken als ik ergens mee zat. Ondanks dat er veel online gewerkt werd, voelde ik mij onderdeel van het team. Na de zomervakantie werd ik als invaldocent gelijk voor de leeuwen gegooid. Na een aantal keer invallen werd er gelijk voorgesteld om mij eigen klassen te geven. Een groot compliment na een paar weken op de Haagse.

De eerste 100 dagen zijn voorbij en daarin heb ik genoten en veel geleerd. Uitdaging na uitdaging wil team FM mij helpen bij mijn ontwikkeling en kan ik geen beter team wensen. Op naar de volgende 100 dagen!

 

Hans Venmans

Toen ik afgelopen jaar bij FM binnenkwam,  was ik niet helemaal een nieuwe docent. Ik had daarvoor al 8 jaar lesgegeven bij de opleiding Bedrijfskunde van Avans Hogeschool in ’s-Hertogenbosch. Laat ik je wat vertellen over de verschillen die ik ervaren heb tussen deze twee banen.

Spoiler alert: Al deze verschillen zijn zeer positief voor de Haagse, ik ben blij dat ik de overstap gemaakt heb!

Ten eerste: de studenten. Het is misschien een cliché maar er zijn zeker grote verschillen tussen mijn Brabantse studenten en mijn huidige, meer “grootsteedse”, studenten bij FM. Ik merk dat een antwoord wat ik geef op een vraag niet meteen als heiligmakend wordt beschouwd. Ik krijg veel meer vragen als “is dat nu altijd zo?” of “zou het ook anders kunnen?”. FM studenten zijn echt veel kritischer en veeleisender, maar dat is iets wat ik heerlijk vind. Ik wordt als docent veel meer uitgedaagd om zelf meer na te denken over methodes en concepten, wat mijn baan veel afwisselender en interessanter maakt.

En ten tweede: mijn collega’s. Het was natuurlijk vreemd om midden in de corona-pandemie aan een nieuwe baan te beginnen, en het is letterlijk zo dat ik een aantal collega’s nog maar één keer in het echt gezien heb. Maar desalniettemin voelde mijn ontvangst als een warm bad: ik werd zeer hartelijk ontvangen en ondersteund, en ik voelde me al heel snel lid van een hechte familie. En die familie- en gemeenschapssfeer zie ik overal terug binnen de opleiding: niet alleen tussen collega’s onderling, maar ook naar de studenten toe én naar de externe partners zoals gastdocenten en externe beoordelaars.

De opleiding FM voelt echt als een grote en hechte gemeenschap, samen werkend aan nog beter onderwijs. Ik ben blij dat ik daar deel van mag uitmaken!

Brigitte van Leeuwen

Nog een nieuwkomer die zich mag voorstellen: Brigitte van Leeuwen, 41 jaar, wonende in Den Hoorn, maar ben een echte Westlander! Sinds 1 september ben ik werkzaam op de Haagse.
Na 20 jaar terug naar de Haagse Hogeschool, maar dan niet in de studiebanken, maar voor de klas?

Ik kom vanuit de praktijk, 20 jaar geleden heb ik als net afgestudeerde FM’er bij Intergreen BV (Onderdeel Dutch Flower Group) de kans gekregen om de functie Facilitair Manager invulling te geven, op te bouwen en te professionaliseren.
Een mooie leerzame tijd, waarin ik mijn rugzak vol praktijkervaring heb mogen stoppen met veel ervaring binnen de bloemen- en plantensector, én het vakgebied! En nu ben ik, na bijna 20 jaar, terug op de Haagse, als docent, om de theorie weer met de praktijk te koppelen en de studenten mee mag nemen in mijn enthousiasme voor het vakgebied.

Via LinkedIn zag ik bij oud studiegenoot Alberdien Kenbeek (jullie allen welbekend) de vacature en toen heb ik contact gezocht. Na het horen van haar ervaringen en enthousiasme en de antwoorden op mijn vragen, kon ik niet anders dan solliciteren.
Is dit iets voor mij? Vanuit de praktijk omscholen naar docent? De afgelopen jaren heb ik bij mijn werkgever meerdere stageplaatsen kunnen bieden aan FM studenten. Met veel energie en enthousiasme heb ik die altijd willen en kunnen begeleiden. Heel eerlijk, eigenlijk is er niets mooiers dan iemand te zien ontwikkelen. Dat je een student echt tot bloei ziet komen in het vak en als persoon! De energie die me dat telkens heeft gegeven, zette me ertoe om te reageren op de vacature.

Ik was nog amper los van mijn vorige werk of ik werd in het diepe gegooid in blok 1. Eerste dag een afdelingsoverleg, een aantal collega’s fysiek ontmoet en een groot aantal was online aanwezig. Ook een paar oude bekenden vanuit mijn eigen tijd hier, dus dat voelde snel ‘vertrouwd’!
Waar ik rustig zou starten met ‘alleen’ 2 klassen voor M&O5 en meekijken met anderen, werd er in de eerste week al gevraagd of ik ook BUS1 en PRO1 erbij kon doen? Er was ook niet veel keus, dus ik ben in het diepe gedoken.
Een uitdagende start die, eerlijk is eerlijk, niet altijd even leuk was, want wat was het véél en alles was nieuw!
Intensief ook in het willen en leren kennen van de studenten. Wat is hun motivatie? Hoe kan ik ze meenemen en enthousiasmeren. Wat kan ik ze meegeven? Wat is mijn rol?
De eerste 10 weken overleefd, met als toetje het nakijkwerk. Ik hoor van collega’s dat dat nooit zal wennen, dus daar zal ik niet over uitweiden. Maar het ‘leren nakijken’ is ook nog een vak apart. Respect!

In blok 2 en 3 mocht ik de R&I kant op, dat voelde wel als thuiskomen na alle interne verbouwingen en projecten die ik heb mogen doen. Leuk!
Daarnaast ook procesbegeleiding van diverse projecten en begeleiden van de 2e, 3e jaars stages en AO’ers en meegeschreven aan de praktijkcasus voor de MBO/HBO instromers.
Ik word allround ingezet, FM is ook veelzijdig, een mooie mix aan vakken, want in het 4e blok mag ik ook BUS4-Logistiek geven en procesbegeleiding van PRO4 en PRO7. Ik heb er zin in!

 

Daarnaast nog regelmatig teamoverleg, lesvoorbereidingen, onderlinge afstemming, etc…

Complimenten aan de opleiding om de verbinding met elkaar te stimuleren! Ik ken nog lang niet alles inns-and-outs van de opleiding en al mijn collega’s, maar ik heb het goed naar mijn zin en ik leer elke dag bij.

Opleiding FM Den Haag neemt afscheid van drie docenten.

In de maanden oktober en november neemt de opleiding FM Den Haag afscheid van drie docenten die bij veel alumni bekend zullen zijn: Annemieke van Gent, Ruud van Wezel en Hans de Bruijn. Het zijn alle drie docenten geweest die jarenlang een mooie stempel hebben gedrukt op de opleiding en daarmee ook op haar studenten.

Annemieke van Gent

Op 10 oktober wordt eerst afscheid genomen van Annemieke van Gent. Vooral voor deeltijd-alumni een bekende persoonlijkheid omdat zij jaren de coördinatie van de deeltijdopleiding op zich nam. Van huis uit een facilitaire duizendpoot die voor haar hogeschoolcarrière zelf jaren werkzaam is geweest in het facilitaire vak. Een docent met een brede interesse die op veel vakken is ingezet, zowel aan meer communicatieve vakken als ook op de ‘hardere’ accommodatiebeheer vakken. Daarnaast was zij jaren betrokken bij de Minor FM&Business waar ze met veel plezier het oude kennisgoed van voormalig opleidingsmanager Joost van Krimpen deelde met haar studenten. De afgelopen jaren was ze ook betrokken bij de studieloopbaanbegeleiding van de deeltijders. Wie gekeken heeft naar de rubriek ‘Passie in de Spotlights’  zal begrijpen dat Annemieke niet tot niets doen wordt veroordeeld. Ze is een begenadigd ontwerper en maker van sieraden. En wil je Annemieke het beste wensen? Dat kan, stuur hem een mailtje.

 

Hans de Bruijn

Wie Hans de Bruijn zegt bij oud-studenten die zegt communicatietraining. Een eeuwigheid geleden in dienst gekomen bij destijds de THW is hij op dit moment wel de docent met de meeste uren/jaren op de teller. Met zijn universitaire opleiding in communicatie was dit bij aanvang een van zijn eerste aandachtsgebieden. Al snel werd dit uitgebreid met vakken als advieskunde, meer bedrijfs-organisatorische vakken en bijzondere projecten als destijds ‘PARAM’ , gekoppeld aan de managementstage. Maar jarenlang was hij de ‘man van Westelbeers’ en heeft hij de communicatietraining uitgebouwd tot wat het nu is. Nog steeds een parel in de kroon van FM. Vraag iedere alumnus wat één van de (zoniet het) hoogtepunten was binnen de opleiding: de CT. Bijzonder is ook te vermelden dat Hans jarenlang functies heeft bekleed in en rond het management, als staflid, coördinator onderwijszaken, voorzitter van de curriculumcommissie, coördinator internationalisering, afstudeercoördinator etc. De opleiding is hem veel verschuldigd. Ten slotte kan worden gesteld dat hij de ‘stevige’ maar gedreven en deskundige AO begeleider was die honderden studenten heeft vergezeld op weg naar het diploma. Je zou Paradiso er wel vol mee krijgen. Op 17 oktober om 17.00 uur nemen we met een borrel afscheid van Hans, ben je als oud-student in de buurt? Loop gerust even binnen, hij zal het waarderen. En wil je Hans het beste wensen? Dat kan, stuur hem een mailtje.

Ruud van Wezel

Ruud is sinds 1996 aan de opleiding verbonden. Ruud was de ‘acco’ man, de docent die vooral geïnteresseerd was hoe de gebouwde omgeving ingrijpt op het functioneren van mensen, groepen en community’s. Hij heeft over de jaren met de collega’s steeds gewerkt aan het innoveren van het gedachtegoed rond huisvesting en real estate. Hij was de trekker van de Minor Real Estate en heeft zowel binnen de opleiding als daarbuiten veel bijgedragen aan het denken over de relatie die er is tussen facility management en vastgoed. Ruud heeft voor de opleiding ook veel gedaan op het gebied van internationalisering. Hij is te kenschetsen als iemand met een uitgebreid netwerk en een bruggenbouwer die er continue op uit was om de buitenwereld de opleiding binnen te halen. Dat leidde tot bijzondere projecten waarbij het project Bink 36 te noemen valt: een (destijds leeg) bedrijfspand dat door studenten kon worden gebruikt om te komen tot innovatieve revitalisatie van het pand waarbij ook de omgeving werd meegenomen. Wat dat betreft heeft ook de stad Den Haag veel aan Ruud te danken. Ook Ruud heeft op zijn gemoedelijke wijze vele jaren lang studenten geleid naar hun afstudeersucces, vooral op de eerder genoemde terreinen van werkplekontwerp, vastgoedbeheer en wijkontwikkeling. Ruud neemt op 31 oktober ‘s’middags afscheid met een interactieve workshop. Zou je het leuk vinden daar aan mee te doen en hem meteen de hand te drukken, dat kan. Geef je dan even op bij n.e.vangilst@hhs.nl
En wil je Ruud het beste wensen: dat kan, stuur hem een mailtje.

 

 

 

 

 

2019-04-10 Yvette Watson 2e bij prestigieuze ABN AMRO Duurzame 50 Award.

We hebben Yvette natuurlijk al langer in beeld vanwege haar bijzondere drive waarmee ze met haar bedrijf PHI-Factory werkt aan het verduurzamen van Nederland (en de wereld), Een Alumnus die met haar enthousiaste en innemende persoonlijkheid vriend en tegenstander (ze zijn er) weet te boeien en te overtuigen van het belang van duurzaamheid. Mooi dat duurzaamheid en facility management zo met elkaar in verbinding op de kaart worden gezet. Als FM werkveld kunnen we veel bereiken.

Het is dan ook mooi om te zien dat ze op 10 april j.l. de  ‘runner up’  werd bij de uitreiking van de ABN AMRO Duurzame 50 Award.
De ABN AMRO Duurzame 50 is de jaarlijkse thermometer betreffende duurzaamheid in de bouw en vastgoed in Nederland. De lijst weerspiegelt wat er het afgelopen jaar is gebeurd op het gebied van duurzaamheid in de bouw en vastgoedsector. Ieder jaar vraagt de vakjury, onder leiding van de winnaar van de vorige editie, zich af wat de belangrijkste vraagstukken en trends zijn en welke mensen daar het meest aan bijdragen (bron: www.duurzaamgeboud.nl). Het gaat hierbij om die personen en organisaties die zich manifesteren als de koplopers die de agenda zetten. Creativiteit en vernieuwing kenmerkt ze en ze beschikken over genoeg daadkracht, kennis en visie om duurzaamheid daadwerkelijk inhoud te geven.
Een jury beoordeelt op vier onderdelen: bijdragen aan het mogelijk maken van duurzame projecten, inzetten bij duurzame initiatieven, actieve kennisdeling over verduurzaming en het stimuleren en initiëren van duurzame samenwerking. Iedere genomineerde ontvangt voor deze onderdelen punten. Op basis van de puntenscore wordt de lijst, een top 50, samengesteld.

Tijdens het Green Tie Gala 2019 werd Onno Dwars, directeur bij Ballast Nedam Development, uitgeroepen als winnaar. Yvette werd beloond met een prachtige tweede prijs nadat ze in eerdere jaren al twee keer eerder in de lijst van 50 voorkwam op de 7e en 8e plaats.

We zijn bijzonder trots op Yvette en wensen haar en haar bedrijfspartner Geerke Versteeg-Hooijmeijer alle succes met hun mooie bedrijf. Op naar nr.1?

Yvette, is voorzitter van de FMN-expertgroep Circulaire & Inclusieve Economie en (samen met Geerke Versteeg-Hooijmeijer) mede-oprichter van PHI Factory.

 

2019-02-14 Nieuwe opleidingsmanager Haagse FM

Mark Slaman nieuwe opleidingsmanager Facility Management Haagse Hogeschool.

Per 1 februari 2019 is Mark Slaman gestart als opleidingsmanager van de opleiding Facility Management Haagse Hogeschool. Mark Slaman was werkzaam op Nyenrode Business Universiteit waar hij in 18 jaar verantwoordelijk is geweest voor verschillende opleidingen en het laatst voor de nieuw opgezette  academische bachelor bedrijfskunde (BScBA). Hij heeft ruime ervaring als docent HR en docent onderhandelen in meerdere opleidingen en is ook 4 jaar Head of HR op Nyenrode geweest. Voor Nyenrode heeft hij twee jaar voor de Hotelschool Den Haag gewerkt als docent. Als opleidingsmanager heeft hij ervaring opgedaan in  het opzetten, herstructureren en accrediteren van opleidingen. Op Nyenrode heeft hij met plezier samengewerkt met alumni- en studentenvereniging. Hij ziet er naar uit de opleiding FM in samenwerking met het werkveld en het FM team nader te profileren en te versterken.

Mark was hiervoor werkzaam op Nyenrode Business Universiteit, waar hij onder meer werkzaam was als programma directeur van de opleidingen BScBA,  Msc in Management en als hoofd HR. 

Wij wensen hem veel succes in zijn nieuwe functie waar hij leiding mag geven aan een prachtig Haags FM instituut! Wij gaan binnenkort eens nader met hem kennis maken.

 

2019-02-14 Opleiding FM kijkt terug op succesvolle accreditatie

 

Wanneer we een beoordeling zouden mogen geven voor de ontvangst en verzorging vandaag, dan is dat een Excellent. Dit hebben we nog niet eerder zo meegemaakt!” Dit was de openingszin bij de terugkoppeling door het panel dat in november 2018 de opleiding Facility Management visiteerde. Deze prijzende woorden waren gericht aan de studenten FM, die namens de studievereniging Facilitas het panel ontvingen en begeleidden gedurende de eerste dag van in totaal twee dagen visitatie. Twee dagen, omdat naast de voltijd- en deeltijdbachelor FM ook de Associate degree FM een zelfstandig beoordelingstraject doorliep. Aan die dagen hebben naast de opleidingsmedewerkers ruim dertig studenten, alumni en partners uit de beroepspraktijk bijgedragen.

 FM profileert zich namelijk als een community met de boodschap: “We doen het samen!”

Dit uitte zich in een Zelfevaluatie die was geschreven vanuit meerdere perspectieven. Niet alleen de opleiding en de studenten, maar ook werkveldcommissie en alumni droegen bij. Tijdens de visitatie werd het panel meegenomen op een ‘student journey’ en kon zo het onderwijs beleven. FM wilde het panel een experience bieden. Dat is zeker gelukt, want de feedback luidde: “Jullie zijn echt een community.”

 Eind januari 2019 is de definitieve beoordelingsrapportage ontvangen. Enkele quotes daaruit: “De opleiding heeft een visie geformuleerd en profileert zich o.a. met de WIN-thema’s van andere FM-opleidingen in het land” en “Het panel is uitgesproken positief over de samenwerking van de deeltijdbachelor FM met de opleiding Human Resource Management en de mogelijkheid die dit biedt tot interdisciplinair samenwerken.” Tot slot: “De fysieke leeromgeving, het programma en de werkvormen bevorderen dat studenten een actieve rol nemen in het vormgeven van het eigen leerproces.” 

Waren er louter lovende woorden? Nee, de rapportage bevat vanzelfsprekend ook aanbevelingen.  “Doorgaan met professionalisering van het docententeam qua BKE en SKE”, “Het verder versterken van de verbindingen tussen onderwijs en onderzoek” en “Wees alert op actuele thema’s in de beroepspraktijk en verbind deze aan de programma’s.” Er is dus zeker ruimte voor verdere ontwikkeling en groei voor de opleiding en als community. FM gaat die uitdaging graag aan.

Het laatste belangrijke advies van het panel luidde: “Er mag wel wat meer gevierd worden.”  Met vijf keer ‘goed’ als beoordeling voor de bachelor en vier keer ‘goed’ voor de Associatie degree is dat wel terecht!

Fenna Hup, projectleider Accreditatie FM

2018-10-05 Haagse FM scoort goed in de NSE, Haagse Hogeschool  werkt aan verbetering.

 

Op 4 oktober jl. is de Keuzegids Hbo 2019 uitgekomen. De Keuzegids is gebaseerd op de NSE (Nationale Studenten Enquête 2018).

De daling in rankings van de Haagse Hogeschool was al enigszins voorzien, er is sprake van ‘work in progress’ waarbij de HHS juist de laatste jaren stappen maakt op thema’s die er toe doen (Internationalisering en Wereldburgerschap). Die aandacht is ook positief herkenbaar in de NSE.
Wie wat dieper in de cijfers duikt, ziet dat de Haagse FM opleiding alle reden heeft om trots te zijn op haar opleiding.

Vooropgesteld mag worden dat de marges tussen alle FM opleidingen klein zijn. Wie kijkt op de site www.studiekeuze123.nl en de opleidingen FM vergelijkt, ziet dat er maar marginale verschillen zijn tussen de koploper en de Haagse FM opleiding: 0,1 punt.

(Daarbij mag ook nog eens worden vermeld dat de Associate Degree van de Haagse FM opleiding het hoogst heeft gescoord met een 4.2. Een compliment waard!)
De tabel onderaan de pagina waarna onderstaande link verwijst laat zien dat de opleiding, docenten en studenten alle reden hebben om trots te zijn op hun opleiding, op alle aspecten scoren ze goed. Wij feliciteren ze daar uiteraard mee!
https://www.studiekeuze123.nl/opleidingen/3834-facility-management-de-haagse-hogeschool-hbo-bachelor

Stichting FM Alumni weerspreekt de aanname van de NSE dat de baankansen voor afgestudeerd FM’ers niet goed zouden zijn. Juist de laatste jaren zien we steeds vaker dat studenten al in hun laatste jaar door bedrijven benaderd worden. De afgestudeerde Haagse FM’ers zijn door hun opleiding en profiel een buitengewoon interessante partij in een groeiend en innovatief vakgebied. Dit wordt ook bevestigd in het onderzoek dat in 2018 is uitgevoerd door FM Honours studenten.

2018-05-25 Alumna Nanet Kunst (Worldforum) heeft mooie rol in informatie film Haagse FM

Nanet Kunst heeft iets met de opleiding FM. Zij komt al jaren over de onderwijsvloer in haar hoedanigheid als gastspreker en is onder meer vaste gast bij de Minor Events.
World Forum, waar zij als  Purchasing Manager/Assistent Building Manager werkzaam is, heeft een bijzondere band met de Haagse: general manager Michiel Middendorf van Worldforum  heeft enkele jaren geleden een handtekening gezet onder een samenwerkingsovereenkomst met Stichting FM Alumni en is sindsdien een betrokken en gewaardeerd strategisch partner. World Forum is voor zowel de opleiding als Stichting FM Alumni een bijzondere partner waar we bijzonder trots op zijn.

Nanet heeft ook zitting in de werkveldcommissie. Deze commissie (waarin overigens meerdere alumni zitting hebben) is sparring partner en toetssteen voor de opelding als het gaat om onderwijsontwikkeling. Wie denkt dat het daarbij ophoudt heeft het mis. Toen enige tijd  geleden gezocht werd naar spraakmakende en aansprekende alumni die hun sporen hebben verdiend in het werkveld kwam zij al snel in beeld. Een mooi voorbeeld van iemand die al op jonge leeftijd op basis van een goede opleiding en een enorme drive carrière heeft gemaakt in het facilitaire werkveld.

Een aansprekend voorbeeld voor alle aankomend studenten die overwegen FM te gaan studeren! In de film laat ze zien dat het werk in het Worldforum alle facetten van het facilitaire in zich draagt, een dagelijks wisselende en altijd weer uitdagende baan. Een prachtig ambassadeur voor de opleiding FM en een mooi voorbeeld en rol-model voor iedere aankomend FM-student die met een Hbo-FM studie de eerste stap zet in de dynamische en uitdagende wereld van FM. De film zien? Onderstaande button brengt je naar de Youtube film (1,5 minuut).

2018-05-16  Moederdag, vaderdag, dierendag en… jawel het bestaat World FM Day!

Jaarlijks komt de wereldwijde community van facility managers (digitaal) en lokaal samen om FM te vieren op World FM Day.
Dit alles onder de paraplu van Global FM, waar alle grote FM internationale organisaties zoals BIFM en EUROFM aan zijn verbonden. 

 Duncan Waddell, voorzitter van Global FM, stelt: “Het thema van 2018 werpt de schijnwerpers op de belangrijke rol van facilitair management overal ter wereld. Facility managers leveren uitzonderlijke klantervaringen wereldwijd over meerdere sectoren en World FM Day is een belangrijk moment voor ons om daarover na te denken. U zult ondervinden dat FM rechtstreeks invloed heeft op vele industrieën en dat er voorbeelden zijn in reizen en toerisme, wonen, entertainment, sport & vrije tijd, gezondheid en onderwijs, evenals de bredere werkplek. De vaak onverwachte en ontwrichtende invloeden in onze wereldwijde omgeving moeten effectief worden beheerd om stabiliteit en succes te garanderen in de sectoren die afhankelijk zijn van de resultaten van de facility manager en hun teams. Dit zorgt ervoor dat faciliteiten moeten voldoen aan hoge verwachtingen om het leven in de gebouwde omgeving te verbeteren, of het nu op het werk is, of in onze vrije tijd. “

World FM Day, geïnitieerd door Global FM, is een dag om het vitale werk te erkennen dat professionals in facility management  bijdragen aan het wereldwijde bedrijfsleven. Het heeft tot doel het FM-beroep te profileren, niet alleen in de lidstaten, maar overal waar FM de gezondheid, veiligheid, productiviteit en het welzijn van mensen beïnvloedt die gebruikmaken van de gebouwde omgeving. World FM Day biedt een gelegenheid voor wereldwijde kennisuitwisseling, om ervaringen te bespreken en te delen, het vak te promoten en de successen te vieren.

Het is een dag waarop facility management professionals gebruiken om na te denken over hun prestaties van het afgelopen jaar.
Meer weten: kijk op www.globalfm.org

2018-02-21 Collegiale contacten tussen FM Den Haag en FM Rotterdam

Leren doe je ook van elkaar. Om die reden organiseerden de opleidingen FM Den Haag en FM Rotterdam op 23 januari een inspiratiedag op het hoofdkantoor van de ANWB in Den Haag. Samen met de collega’s van de Hogeschool Rotterdam zijn docenten van de Haagse opleiding FM de dialoog aangegaan over actuele onderwijsthema’s. In drie werkateliers werden ervaringen uitgewisseld en vervolgafspraken gemaakt. Directeur ANWB Business Services, Erik de Jonge, verzorgde een mooi verhaal over de (facilitaire) ontwikkelingen binnen het ANWB gebouw en de wijze waarop ook het primaire proces van de ANWB innoveert. Een mooi voorbeeld hoe door onderlinge samenwerking op onderwijsniveau een bijdrage kan worden geleverd aan de verdere professionalisering van het werkveld en de kwaliteit van de young FM professionals.

2018-02-21 Opleiding FM en Dienst Justitiele Inrichtingen, een sterk koppel.

De opleiding FM Den Haag heeft sterke banden met diverse grote organisaties, waaronder diverse Ministeries. Ook met de dienst Justitiële Inrichtingen (DJI) is langzamerhand een sterke band opgebouwd. Docente Rachel Kuijlenburg bezoekt – namens het lectoraat – geregeld vestigingen van DJI i.v.m. allerlei onderzoeksthema’s. en ook zijn er relaties tussen onderwijs en de inkooptak van DJI. Tenslotte zijn de poorten van DJI nu ook open gezet voor de honnoursstudenten van FM Den Haag. De opleiding FM Den Haag staat al jaren bekend om de wijze waarop zij werkveld en onderwijs integreert. Dat de opleiding met de haar studenten mooie dingen realiseert blijkt uit een recent artikel in het huisblad van DJI waarin Docente Cecile Laros reflecteert op het onderzoek dat “haar” honnoursstudenten binnen DJI hebben uitgevoerd.
Interesse wat de opleiding wat jouw organisatie kan betekenen? Neem contact op met p.h.j.pouw@hhs.nl

2017-11-20 Minorstudenten Real Estate in het nieuws.

De studenten van FM Den Haag staan geregeld in de picture bij facilitaire events. Er is mediaaandacht genoeg dus voor de opleiding. Onlangs was het de beurt aan een groep minorstudenten. Onder de bezielende leiding van Hans Nieuwenhoven en Ruud van Wezel, twee docenten van de opleiding voor Facility Management  werkten studenten in de minor Real Estate, een 4e jaars minor waarmee studenten zich kunnen verdiepen in de interessante wereld van (herbestemming van) vastgoed. Zij werkten aan de herbestemming van een pand aan de Fruitweg in Den Haag. Omroep West was bij de eindpresentaties en maakte een korte nieuwsflits. Het hele artikel bekijken en de korte impressiefilm waar de studenten aan het woord zijn? Klik dan op deze link.

Foto: Omroep West

2017-10-18 Opleiding start Honours programma.

Dit schooljaar gaan opleiding FM van start met een geheel nieuw, driejarig Honoursprogramma. Een programma waarbij de high-potentials van de opleiding de kans krijgen om regelmatig met het werkveld in contact te komen en waarbij datzelfde werkveld ook de kans krijgt om op de eerste rij te ziiten en deze studenten te volgen en zelfs in te zetten. Het is een mooi programma waarbij zij de kans krijgen zichzelf te ontplooien tot echte FM’ers van kaliber en het werkveld zicht krijgt op jong Haags FM Talent. Op 5 september stelden zij zich op het FM Terras voor aan opleiding, werkveld en andere genodigden.  Als bedrijf geinteresseerd naar wat het Honoursprogramma wellicht voor u (of andersom) kan betekenen? Neem contact op met Cecile Laros

Volg ons op Social Media

Contactgegevens

Stichting FM Alumni Den Haag
De Haagse Hogeschool
Academie voor Facility Management

Johanna Westerdijkplein 75
Postbus 16397
2500 CB Den Haag

E-mailadres: info@fmalumni.nl

Strategische partners